Rok założenia teatru: 2011
Teatr HOTELOKO movement makers
Teatr powstał w Warszawie w 2011 r. (początkowo jako Teatru HOTELOKO, następnie Teatr HOTELOKO movement makers). Jego założycielką jest reżyserka, aktorka, tancerka, choreografka i producentka Agata Życzkowska. W latach 2011-2015 współpracowała głównie z Karoliną Kirsz i Thomasem Harzemem. W latach 2016-2020 współtworzyła kolektyw z tancerką i choreografką, Magdaleną Przybysz. Od 2020 r. współtworzy teatr z tancerzem i choreografem, Mirkiem Woźniakiem. Współpracowała również z innymi artystami i artystkami, m.in. Wojciechem Grudzińskim, Joanną Chitruszko, Katarzyną Kafel, Klarą Szelą, Wojtkiem Kaniewskim. Artystka porusza się głównie w obszarze nowej choreografii i eksperymentu tanecznego. Tworzy projekty artystyczne, edukacyjne i społeczne dotykając takich tematów, jak wspólnota, wolność, tolerancja, ekologia, prawa człowieka, edukacja, miasto. Teatr zrealizował następujące spektakle: „Pracownia Ludica nr 2” (2011), „Końce Świata” (2012), „Podwórko Korczaka” (2012), „69” (2014), „selfie / kiste / pudełko” (2014), „jutro: urodziny” (2015), ”frau / mujer / femme” (2016), „#moiprzyjacieletancza – Moi przyjaciele tańczą” (2016) oraz jako HOTELOKO movement makers: „Absolutely Fabulous Dancers” (2017, re-work 2019), „Darklena” (2018), „Insta Show” (2018), „frau blush” (2018), "Axiom of Choice" (2019), „EXTINCTION” (2021). Spektakle są zapraszane na festiwale w Polsce i za granicą (Mandala Performance Festival/Wrocław, Festiwal Kalejdoskop/Białystok, Festival Localize/Potsdam, Festival Quartiers Danses/Montreal, Festival Dances-Cités/Carcassonne, Festival Internazionale Dissidanza/Palermo). Kolektyw otrzymał nagrodę jury „Coup de Coeur” za oryginalność spektaklu „Absolutely Fabulous Dancers” na Festiwalu Quartiers Danses w Montrealu (2019) oraz pierwszą nagrodę – Dużą Konsekwencję Teatralną na IV Festiwalu Sopockie Konsekwencje Teatralne za spektakl „Axiom of Choice” (2020).
Dlaczego HOTELOKO? Ponieważ teatr z założenia nie ma swojej stałej siedziby i jest otwarty na podróż, ciągłe przemieszczanie się (HOTEL), a także stawia na szaleństwo (hiszp. loco - czytaj loko-szalony) oraz zwraca uwagę na zapisane w oku doświadczenie i szczerość (OKO).
Dlaczego movement makers? Ponieważ głównym narzędziem opowiadania jest ruch, chociaż artyści śmiało wplatają w swoje spektakle również słowa, wideo i muzykę. Wytwarzanie ruchu i dopracowana struktura choreograficzna dramaturgii są jednak zawsze wiodące.
Teatr HOTELOKO movement makers wypracował swój własny język, nieco freakowy styl taneczny stawiający na różnorodność wynikającą z odmiennych korzeni artystów.
Agata Życzkowska pracuje głównie na wątkach tożsamościowych z wykorzystaniem ruchu autentycznego i ruchu codziennego, metod interaktywnych, pracy na zespół, emocji i refleksji oraz multimedialności. W jej świecie królują cekiny, które pojawiają się w każdym spektaklu. Lśnienie jest zamierzonym obrazem, a definiuje je zdanie: „Mieszkam w cekinowej kuli”.
Mirek Woźniak sam definiuje się jako artysta działający na pograniczu różnych dziedzin sztuki. Tworzy kreacje scenicznie na styku tańca, śpiewu i aktorstwa. Opiera się o techniki improwizacji flying low, animal movement, contact improvisation, ale również bazuje na swojej autorskiej metodzie permanentnego przepływu, którą nazywa „liquid spirit”.
Teatr HOTELOKO movement makers realizuje spektakle, które dotykają rzeczywistości. Dramaturgia powstaje z inspiracji dzisiejszym światem w Polsce, w Europie i na świecie. Cechą charakterystyczną prac HOTELOKO jest nieprzewidywalność i angażowanie widzów do udziału w spektaklach. W wielu scenach to właśnie publiczność performatywnie współtworzy świat wraz z artystami. Główną ideą jest zacieranie granicy pomiędzy widzami a performerami, odwracanie ról oraz gra z oczekiwaniami. Najważniejszym kryterium jest kryterium szczerości. Twórcy pracują głównie w Warszawie, ale także współpracują z zagranicznymi partnerami m.in. w ramach projektów „DANCE HIGHWAYS” i „Viral Visions” (ERASMUS+) z europejskimi partnerami z Francji, Hiszpanii-Kraju Basków, Włoch, Norwegii, Niemiec, Austrii i Chorwacji. Spektakle prezentują w języku polskim, angielskim i francuskim.
W Warszawie na Pradze Południe, gdzie siedzibę ma Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’, ich spektakle można zobaczyć w miejscach kultury takich jak: Centrum Promocji Kultury Praga Południe, Prom Kultury Saska Kępa i Terminal Kultury Gocław. Ponadto artyści współpracują m.in. ze Służewskim Domem Kultury, Teatrem BAZA i Instytutem Teatralnym im. Z. Raszewskiego.
Teatr działa projektowo pod skrzydłami Fundacji Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’, której prezeską i koordynatorką większości działań jest Agata Życzkowska. W roku 2011 teatr obchodził 10-lecie istnienia. W latach 2011-2021 zostało zrealizowanych 14 produkcji: 3 performansy, 3 spektakle teatralne i 8 spektakli tanecznych. Do wybranych nowych produkcji są organizowane audycje dla artystów i artystek (np.”#moiprzyjacieletancza”, „Absolutely Fabulous Dancers” czy „Insta Show”).
Kim jest nasza publiczność?
To zarówno ludzie młodzi zainteresowani w szczególności tańcem współczesnym: licealiści i licealistki, studenci i studentki, tancerze i tancerki, jak i dojrzali dorośli, w tym seniorzy i seniorki zainteresowani szeroko pojętą kulturą w dziedzinie sztuk performatywnych. Osoby lubiące spędzać czas w teatrze, który oferuje produkcje interdyscyplinarne, odważne, dotykające ważnych tematów współczesnego świata, otwarte na nowości i eksperymenty, poszukujące innowacyjnych form twórczości performatywnej z pogranicza teatru, performansu i nowej choreografii eksperymentalnej.